Reseinformation

BAGAGE

Högst två väskor per person och handväska/dataväska samt, utöver detta ett par skidor, golfbag, musikinstrument eller hopfällbar barnvagn (mer info om barnvagn under ”vagnar”)
Vi kan neka påstigning, av säkerhetsskäl, om dessa regler inte följs.


HITTEGODS

Hittegods förvaras på vår hittegodsavdelning i Kristinehamn. Avhämtning efter överenskommelse.

Vi förvarar allt upphittat gods i tre månader i väntan på ägarens anspråk. Enligt hittegodslagen förlorar man äganderätten om man inte har frågat efter hittegodset inom tre månader.
Det som inte efterfrågas inom tre månader skänks till välgörenhet.

Hittegods ligger kvar i högst en månad efter att ägaren informerats om var det finns för avhämtning.


SÄLLSKAPSDJUR

Avdelning för resande med sällskapsdjur finns i 2 klass, vagn 13 pl. 1-11. Djur ska färdas på golvet eller på skyddande underlag.

I 1:a klass får inga djur medtagas.


VAGNAR

Vi kör med upprustade s k sextiotalsvagnar. Dörrarna är 55-60 cm breda, vilket tyvärr utgör en begränsning vid resa med barnvagn och rullstol. Barnvagn ska fällas ihop innan avfärd.
Vagnarna har fläktventilation men saknar AC.

För bilder på våra vagnar och interiör se, https://www.jarnvag.net/vagnguide/personvagnar-i-trafik

Vi har även vagnar av typen X10. Dessa vagnars dörrar är 105 cm breda.


BARN

Se ”Familjeerbjudande” nedan.


BILJETTER

Biljettköp görs hos SJ, SJ biljettautomater, SJ resebutiker, Pressbyrån, 7-Eleven och tel. 0771-75 75 75. Internationella kort och länstrafikens biljetter, se nedan.

Vid ”Ej valbar”  på www.sj.se är tåget slutsålt.

SJ Årskort ger 50 % rabatt (100 % för Årskort med Resplustillägg om du ej bokar plats).
Vid biljettköp på tåg tillkommer 50 kr.

Ombord säljs också s k 10-biljetter; 10 resor i valfri riktning på en viss sträcka inom ett halvår. 10% rabatt.


CYKEL

Enstaka cyklar tas med i mån av plats. Lasta och lossa själv, i bl a vagn 13, enligt tågpersonalens anvisningar. Pris 60 kr, betalas ombord.


FAMILJEERBJUDANDE

Två barn under 16 år reser fritt tillsammans med resenär som har biljett för vuxen. Två barn under 7 år reser fritt tillsammans med resenär som har rabatterad biljett.


ÅLDERSGRÄNS FÖR ENSAMRESANDE BARN

Barn till och med 6 år får inte resa ensamma på våra tåg. Har du barn mellan 7 och 15 år så är det upp till dig som förälder att bedöma om barnet klarar av att resa på egen hand.

Barn som reser utan vuxet sällskap ska kunna ansvara för sig själva under resan, även vid till exempel en trafikstörning


INTERNATIONELLA KORT

InterRail- och Eurailkort med giltighet i Sverige gäller.


LEDSAGNING

Om du har ett handikapp, som innebär att Du måste ha hjälp till eller från ett av våra tåg, kan vi ordna ledsagning.
Beställning av sådan görs i samband med biljettbokningen då vi samarbetar med www.stationsledsagning.se


LÄNSTRAFIKENS BILJETTER

Värmlandstrafik: Länskort Buss & Tåg, dito Skolungdom och dito Ungdom gäller på sträckan Hällefors / Degerfors – Kristinehamn – Åmål.
Länstrafiken Örebro: Länskortet, Fritidskortet, PendlarPlus och Gymnasiekortet gäller, med aktiveringskvitto, på sträckorna Ställdalen – Grythyttan och Kristinehamn – Laxå.
Dalatrafik: Kombikort period, Seniorkort, Upp till 20-kortet och Resekort företag gäller, med laddningskvitto, Falun – Ställdalen


PENSIONÄR, STUDERANDE och UNGDOM

20 % rabatt på ordinarie pris mot styrkande av ålder/behörighet. Pensionär under 65 år ska kunna visa upp intyg från Försäkringskassan. Studerande ska kunna visa upp CSN-, ISIC-, Mecenat- eller Studentkortet. Ungdomsrabatt t o m 25 år.


PERIODKORT ÖVER LÄNSGRÄNS

Periodkortet gäller för en månads obegränsat resande med Tågab-tåg på angiven sträcka. Perioden kan börja valfritt datum, t ex 8 nov – 7 dec. Priset beräknas som 8 enkelbiljetter till ”vardagspris”. Hänsyn tas till ev. rabatt och vagnsklass. Periodkort säljs endast ombord på Tågab:s tåg. Tillägg för köp på tåg tas inte ut. Betala gärna med kontokort. Platsbiljett ingår inte, men ej bokningsbara platser finns; fråga tågpersonalen. Kortet är personligt.


PLATSRESERVATION

Sittplats kan bokas i förväg, vilket rekommenderas vid längre resor och veckoslut. Obokade platser finns, fråga tågpersonalen.
Vi har tyvärr ingen möjlighet att boka platser i efterhand. Obokad vagn/platser finns, se skyltning på plattform för vilket vagnsnummer.


SERVERING

Tågkiosk finns med försäljning av varma och kalla drycker, kaffebröd, smörgåsar, pajer, godis med mera. Tågpersonalen meddelar öppettider.


ERSÄTTNINGSBUSSAR

Ibland händer det något som gör att tåget ersätts av bussar. Ibland kan det vara planerade tidtabellsändringar, exempelvis när det pågår ban- eller vägarbeten. Ibland beror ändringarna på vädret, olyckor eller problem med fordon – alltså sådant som inte går att förutse.

När du åker tåg med ditt lilla barn ansvarar vi på Tågab för säkerheten ombord. Då behöver ingen av er använda bälte eller bilbarnstol. Däremot har vi inte bilbarnstolar, babyskydd, bältesstolar/kuddar i våra ersättningsbussar.

Så här skriver Transportstyrelsen:

”Alla som är äldre än tre år och som åker buss ska sitta på en plats som har bälte, om det finns en sådan plats, och de ska använda bältet. Vid lokala transporter i tättbebyggda områden är det dock tillåtet för passagerare att sitta på en plats som inte har bälte.”

Lagen säger att barn som är kortare än 135 cm och som färdas i bil eller lastbil måste använda särskild skyddsanordning i form av babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde. Buss omfattas inte av denna lag och undantag görs även för så kallade korta resor med taxi.

Om du har blivit ombokad till ersättningsbuss och känner dig osäker gällande din resa hjälper naturligtvis vår kundservice till med återköp, eller att boka om tågbiljetten om du väljer att inte resa med den avgången.


Om vi blir sena

Vårt mål är att hålla tiden. Om ett av våra tåg trots det är minst en timme försenat, kan Du välja mellan en ny biljett till ett Tågab-tåg på samma sträcka eller kontant ersättning enligt EU-direktiv. Vid en försening på mellan 60 – 119 minuter återbetalas 25% av biljettpriset. Vid en försening på mer än 120 minuter återbetalas 50% av biljettpriset. Om du/ni haft utlägg för förtäring vid längre tågförsening ska alltid kvitto sparas och bifogas.
För att ansöka om ersättning vid försening vid resa enbart med Tågab: ersattning-forsening@tagakeriet.se.

Den högsta ersättningen du kan få är 1 108 kr per resa

För resa med Resplus-biljett där, din resa med Tågab kombineras med andra tåg eller bussar, ansöker du om ersättning här: Ansökan ersättning för Resplus-biljett
Information om tågpassagerares rättigheter, se http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/rail/index_sv.htm.

Om resenären inte kan påbörja eller fullfölja sin resa eller om resan kommer att försenas mer än 60 minuter till hans eller hennes slutstation för tågresan med Tågab har resenären möjlighet att välja att fortsätta resan, få en kostnadsfri returresa, boka om sin resa eller erhålla återbetalning av resan i enlighet med de villkor som uppställs i Tågpassagerarförordningen.

Om resenären valt att fortsätta resan ska Tågab så snart som möjligt organisera alternativ transport av resenären.

Någon skyldighet att anordna alternativ transport i taxi eller med annan trafikoperatör finns inte. Kan alternativ transport inte organiseras och genomföras inom rimlig tid ska Tågab erbjuda resenären en kostnadsfri resa, kombinerad på samma sätt som den ursprungliga resan, så snart som möjligt samma dag eller på senare dag som resenären väljer.

Ersättning för värdebortfall, såsom förlust av inkomst eller andra ekonomiska värden betalas inte. Ersättning betalas inte heller ut för ideell skada, såsom exempelvis missat bröllop/semesterdag som inte kan användas som planerat, missat evenemang, missad middag eller för följdskada såsom exempelvis ersättning för missat flyg.